VVD Europarlementariƫr Jan Huitema op bezoek in het Vechtdal

Vooral onlogische situaties stelde Jan aan de kaak. De toehoorders stelden tevreden vast dat hij daar, vanuit zijn rol binnen de landbouw commissie van het Europees Parlement, druk mee bezig is. Zo heeft het vrij verhandelen van organische mest zijn speciale aandacht. Hij is van mening ,dat het niet uit te leggen is dat organische mest van het bedrijf moet worden afgevoerd als er te veel is, maar kunstmest mag worden aangekocht met in feite de zelfde werkzame stoffen. Het actuele fosfaat vraagstuk is daarbij extra bijzonder. Wereldwijd is er een tekort en het plan om de urine bij de Heineken Music Hall op te vangen voor het fosfaat is niet uitlegbaar aan de leek. Wist u dat dierlijke mest onder andere regels valt dan menselijke "mest" ?

Ook wees Jan op de "slimme landbouw" waarbij de sector in Nederland koploper is. De agrarische sector kan bijvoorbeeld het beste CO2 binden. De verouderde wetten in Nederland zitten verdere ontwikkeling vaak in de weg, met het risico dat deze innovatiekracht uit Nederland verdwijnt. Daar komt bij dat de sector niet zo georganiseerd is dat zij dit met een krachtige batterij juristen kunnen oppakken.

Kortom Jan heeft veel werk te doen in Europa. Na de pauze werden er nog veel vragen gesteld. Jan kon op alle vragen antwoorden geven al is het natuurlijk onmogelijk alles direct te regelen. Hij neemt na het kerstreces wel de nodige vraagstukken mee naar Brussel. VVD netwerk Vechtdal heeft met Jan afgesproken dat hij ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen en wij zullen u daarover weer informeren.

Door Jan Huitema op Facebook te volgen kunt u ook goed op de hoogte blijven van zijn belangrijke werk en de resultaten die hij regelmatig behaalt.

Ilona Lagas

Fractie voorzitter VVD Ommen